قشم دروازه فرهنگی و تمدنی جنوب کشور است

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: قشم به عنوان دروازه فرهنگی و تمدنی جنوب کشور، می‌تواند سفیر صلح و دوستی با کشورهای پیرامونی و حتی دور دست دنیا تا اسکاندیناوی باشد.

به گزارش میراث آریا، عادل پیغامی در همایش ملی صنعت گردشگری همسِنگار که در سالن هتل سورینت قشم برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه زمینه پیشرفت آینده قشم را برمبنای انسان‌های اصیل این جزیره پایه‌ریزی کرده‌ایم امیدواریم شاهد تقویت روابط این جزیره با کشورهای پیرامونی و حتی اسکاندیناوی که در تاریخ قشم روابط اقتصادی دارد، باشیم.

او با تاکید بر اینکه آینده ما را تاریخ گذشته‌مان می‌سازد، افزود: در دوسال گذشته با برنامه‌هایی همانند "یامال، تینال، تیتوک، نوکاوان و همسنگار" تلاش کرده ایم گذشته قشم را مورد بررسی قرار دهیم و خواهیم دید که همین اقدامات باعث رویش و موفقیت قشم خواهد شد.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، این جزیره جغرافیای سیاسی و نظامی، طبیعی، تجاری و اقتصادی خاصی دارد اما جغرافیای انسانی قشم، سرمایه اصلی و پایگاه اصلی توسعه این منطقه محسوب می‌شود.

او یادآور شد: ما در مسیر برنامه ملی و فرا ملی قشم در چند ضلع به مساله جزیره توجه کرده‌ایم و قشم برای ما دروازه تمدن دریایی ایران است و رهبرمعظم انقلاب بر فرهنگ دریا پایه توصیه جدی دارند و خوشبختانه قشم به عنوان پایگاه فرهنگ دریا پایه و هاب اقتصاد و کسب و کارهای حوزه دریاپایه دارای ۲۴ کسب و کار زنده در این زمینه است که با هیچ کجای ایران قابلی مقایسه نیست.

پیغامی گفت: قشم کانون ارتباطات میان فرهنگی بوده و تاریخ می‌تواند مبدایی باشد برای ساختن آینده این جزیره که کانون فرهنگی و هنری خلیج فارس هم می‌باشد.

در ادامه خاطر نشان کرد: پایگاه بسیاری از موضوعاتی که امروز به نام کشورهای دیگر ثبت می‌شود همانند غذا، پوشش، مراسم، هنر ساخت ساز، بادگیرها و موارد دیگر مربوط به جنوب ایران است که یکی از محورهای آن قشم می‌باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورمان تصریح کرد: ایران فرهنگی بزرگ صرفا به تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و هند تمام نمی‌شود و قشم پایگاه فرهنگی جنوب کشورمان است که تا مرز یمن پیش می‌رود و دروازه تمدنی ایران اسلامی را با نمونه‌ای مانند مسجد برخ که آغاز ورود مسلمانان به فلات قاره ایران است را در این جزیره مشاهده می‌کنیم.

به گفته او، قشم داشته‌های عظیمی دارد و ما در دو سال گذشته به موضوعات مهمی همانند راه، جاده، آب و مسایل مختلف اقتصادی که با آمارهای جهش گونه بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ درصد همراه بوده توجه ویژه داشتیم و معتقدیم سه مقوله سرمایه اجتماعی، فرهنگی و انسانی است که مسیر آینده این جزیره را برای ما تعیین می‌کند.

پیغامی در بخش دیگری از مطالب خود گفت: مردم قشم از چند هزار سال پیش لنج چوبی می‌ساختند که در اقیانوس‌ها و تا مرز آفریقا و هند سفر کردند اما اکنون اداره بنادر و دریایی با به رسمیت نشناختن این شناورها مجوز انتقال گردشگر به دارندگان لنج چوبی حتی تا بندر لنگه یا بندرعباس را هم نمی‌دهد.

به گفته او، مناطق آزاد ایجاد شدند تا برمبنای قوانین و مقررات خاص خود به بخش خصوصی مجوز رشد بدهند و با این کار می‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی مناطق ازاد کشور باشیم.

شایان ذکر است؛ همایش ملی صنعت گردشگری"همسِنگار" با حضور میهمانان داخلی و خارجی عصر روز پنجشنبه در هتل سورینت جزیره جهانی قشم گشایش یافت و امروز هم مباحث دیگر این همایش دنبال خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072701932
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha